Intressant

10 saker som händer med din kropp om du promenerar 30 minuter varje dag

av extraextra
6 november, 2019
Annons

Motion har länge varit en grundsten för en bra hälsa, i kombination med en god natts sömn och en hälsosam kost.

Men visste du att bara en promenad på 30 minuter varje dag räcker för att du ska må mycket bättre.
Här nedan har vi listat 10 bra hälsofördelar med att promenera 30 minuter om dagen.

Annons

1. Positiv hjärnförändring

Enligt en studie kan promenader motverka tidig demens, minska risken för Alzheimers sjukdom och förbättra din psykiska hälsa.

En spansk studie med över 30 000 deltagare visade även att kvinnor som promenerar minst tre timmar i veckan minskar risken att drabbas av stroke med 43 procent.

2. Förbättrad syn

Även om ögonen kan tyckas vara den sista saken du kopplar till motion, kan din syn faktiskt må bra av att promenera.

Promenader kan bland annat bidra till att bekämpa glaukom, genom att lindra trycket på ögat.

3. Förebyggande av hjärtsjukdomar

Promenader är väldigt effektivt när det gäller att förebygga hjärtrelaterade sjukdomar och stroke.

Att gå regelbundet kan minska hjärtproblem – genom att sänka ett högt blodtryck och förbättra blodcirkulationen.

4. Bättre lungkapacitet

Genom att promenera ökar du syreflödet i blodet och på så vis tränas dina lungor.
På grund av bättre och djupare andning kan vissa lungsjukdomar också lindras.

5. Bra för bukspottkörteln

Det kan kanske vara svårt att tro, men att promenera visar sig vara ett mycket effektivt verktyg för att förebygga diabetes, till och med bättre än regelbunden löpning.

En undersökning som gjorts visar att en grupp ”vandrare” visade 6 gånger förbättring av glukostoleransen än för gruppen ”löpare” under en provperiod på 6 månader.

6. Förbättrad matsmältning

30 minuters promenad varje dag förbättrar vår matsmältning, motverkar förstoppning och kan även minska risken för tarmcancer.

7. Ökad fettförbränning och mer muskler

Promenader är en lågintensiv och skonsam träning där du aktiverar stora muskelgrupper, vilket i sin tur gör att fettförbränningen ökar.

På en medelintensiv promenad kan du bränna upp till 300 kalorier i timmen.

8. Starkare ben och leder

Att promenera kan öka rörligheten, förhindra förlust av benmassa och till och med minska risken för frakturer.

Det rekommenderas att gå minst 30 minuter om dagen på en regelbunden basis för att minska smärta i lederna, stelhet och inflammation.

9. Motverkar ryggsmärta

Det kan även göra underverk för dem som upplever ryggsmärta under mer utmanande, kraftfulla övningar.

Att gå långt bidrar till bättre blodcirkulation inom ryggraden och förbättrar hållning och rörligheten, vilket är viktigt för en hälsosam ryggrad.

10. Du får ett lugnare sinne

Promenader har visat sig vara bra för personer som lider av depression, och de kan även hjälpa oss att hitta energi när vi är trötta och utmattade.

En promenad med någon du tycker om kommer bara att dubbla den lyckliga effekten och förbättra ditt humör!

Att promenera är bra tror jag de allra flesta vet om, men hur lite det faktiskt behövs och vilka fördelar som finns tror jag det är få som har koll på!

Glöm därför inte att dela detta med dina vänner på Facebook så de får ta del av denna nyttiga information!

Dela på Facebook
Annons