Tips

29-åriga Hannah rasade 45 kilo – hon delar nu med sig av sina 3 viktigaste tips

Annons
av extraextra
3 februari, 2020
Annons

Hannah Lester, 29, var överviktig så länge hon kan minnas.

Men det hela eskalerade efter att hon började jobba på en snabbmatsrestaurang när hon studerade.

Annons

– Jag brukade alltid ta med mig snabbmat påväg till föreläsningarna. Jag gjorde inga hälsosamma val och valde alltid den enkla vägen i allt, berättar hon för Today.

"You didn't need to lose weight!" Uhhh…yes I did. I weighed almost 300 pounds. I was super fat. I HAD to lose weight….

Publicerat av Hannah Lester Lördag 12 maj 2018

Det hade kunnat sluta illa, men i början av 2012 nådde hon en slutpunkt. Då vägde hon 130 kg.

När några kollegor bestämde sig för att börja gå ned i vikt bestämde sig Hannah att haka på och tillsammans kunde de stötta och peppa varandra.

Hannah började göra några saker på en gång som var avgörande i viktnedgången.

– Hon satte ett första mål på att gå ned 15 kg på tre månader. På så vis kändes det hela inte lika mäktigt och hon blev motiverad att fortsätta.

  • Det första hon gjorde var att sätta ett mål på att gå ned 15 kg på 3 månader. På detta sätt kändes det hela inte ”för mycket” vilket gjorde att hon blev motiverad för att fortsätta.
  • Det andra hon gjorde var att sluta dricka läsk, sluta äta snabbmat helt och hållet. Dessutom började hon dricka mycket mer vatten.
  • Tredje var att hon började gå promenader varje dag. I början gick hon runt 2 km varje dag vilken hon sedan successivt lyckats trappa upp till 6 km per dag.

Kollegornas utmaning avslutades några månader senare men Hannah tyckte att det enda rätta valet var att fortsätta. Hon började trivas bättre och bättre med sin kropp och blev ännu piggare för varje kilo hon tappade.

Publicerat av Hannah Lester Tisdag 16 december 2014

För Today berättar Hannah om sina 3 bästa tips för att lyckas med sin viktnedgång.

1. Sätt rimliga mål

Hannah menar på att om man sätter för stora mål på en gång är risken större att man inte orkar hålla motivationen uppe.

Som exempel nämner hon två av sina egna mål, vilket var 30 minuters promenad per dag eller att dra ned på något onyttigt man äter mycket av.

2. Låt inte vågen sänka motivationen

Att göra en viktminskning innebär oftast flera bakslag. Därför vill Hannah ta upp de små vinsterna som man inte ser på vågen. Trots att just hennes viktminskning var siffer-baserad såg hon till att även fira andra saker så som att hon blev piggare eller kunde köpa kläder i mindre storlekar än tidigare.

3. Behåll gamla kläder

Enligt Hannah finns det inte något bättre sätt att mäta sina framsteg än att använda sina gamla kläder. Man kan se skillnaden tydligt och det är alltid roligt att jämföra nya och gamla plagg. Hannah berättar att hon gick från en 2XL till medium i klädstorlek.

Dela på Facebook
Annons