Intressant

5 anledningar till att äta mer havregryn

av extraextra
16 november, 2019
Annons

Det finns massvis med sätt att få i sig havregryn på – och alla sätt är bra.

Havregryn är både billigt, nyttigt och bra för magen, här är 5 anledningar varför du bör äta mer havregryn.

Annons

En frukostfavorit för många är havregrynsgröt, det är även basen i de flesta müslisorter och funkar perfekt att blanda ned i bröddegen.

1. Bidrar till längre mättnadskänsla

Havregryn innehåller faktiskt mer fibrer än något annat spannmål. Den höga halten och lösliga fibrer underlättar hela matsmältningsprocessen och ger en bättre mättnadskänsla. En ny studie visar att havregryn och speciellt havregrynsgröt gör att vi känner oss mätta längre, jämfört med andra livsmedel.

2. Bättre hjärthälsa

Havregryn har mycket med magnesium i sig, som kopplas ihop med god hjärthälsa. Forskning visar att mineralen underlättar för blodflödet och håller blodtrycket på en bra nivå. Detta i sin tur bidrar till mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Bildkälla: Instagram

3. Sänkt kolesterol

Havregryn innehåller 5 procent betaglukan, som är en sorts vattenlöslig fiber känd för att sänka LDL-kolesterolet, även känd som ”det onda kolesterolet”. Betaglukander hjälper också till att hålla blodsockret på en stabil nivå.

4. Högt proteininnehåll

Havregryn är överlägset när det kommer till balansen mellan protein, fett- och aminosyror jämfört med andra spannmål.

Bildkälla: Instagram

5. Bra för tarmarna

Flera studier kopplar ihop högfibriga dieter med en minskad risk för cancer i grov- och ändtarm, även kallad kolorektalcancer. Forskare har upptäckt att människor som regelbundet äter kost med högt fiberinnehåll har mindre risk för att utveckla kolorektalcancer. Trots att deras rapporter ännu inte bevisat denna teori är det faktiskt helt klart att fiberrik mat bidrar till en friskare och mer hälsosam tarm.

Dela på Facebook
Annons