Mat

8 tecken på att du inte dricker tillräckligt mycket vatten varje dag

av extraextra
6 november, 2019
Annons

Visste du att vatten utgör cirka 60 procent av kroppsvikten. Barn består till en större andel av vatten (ca 75%) vilket innebär att de är betydligt känsligare för vätskeförluster.

Vatten är nödvändigt för kroppens olika funktioner. Ämnesomsättning, andning, blodcirkulation, körtelutsöndring och temperaturreglering är några av dem.

Annons

Vi bör dricka mellan 1,0-1,5 liter vatten per dag beroende på hur mycket vätska vi får i oss i maten. Om vi tränar så ökar behovet att fylla på vatten med 0,5-1,0 liter per träningstimme beroende på intensitet.

Friskt och rent vatten är bra för din kropp och hälsa. Att dricka vatten och få i sig vätska på annat sätt (till exempel genom mat) är extremt viktigt. Vi klarar oss utan mat i flera dagar, men utan vätska klarar vi oss bara några dygn innan komplikationer uppstår.

En vuxen människa konsumerar upp till 3 liter vätska per dag. Mycket varierar efter vikten, hur varmt det är och hur mycket man har svettats.

Stor del av dessa 3 liter får vi i oss genom kosten. Men ungefär 1,5 liter vatten måste vi därför dricka varje dag (vilket är 6-8 glas vatten, beroende på storlek).

Vatten är viktigt för att uppnå en allmän god hälsa

Det finns flera studier som visat att vatten är en alldeles ypperlig källa för att uppnå en god hälsa. Vatten renar kroppen och behövs för att optimera näringstillförseln samt hålla alla organ vid full hälsa. Det finns vissa som menar att det faktum att vi intar för lite vätska varje dag gör så att kroppen successivt fungerar på en konstant uttorkad nivå vilket kan vara grunden till många sjukdomar.

Men hur vet man om man dricker för lite vatten? I videoklippet här nedan så finns det 8 tecken på att du inte dricker tillräckligt med vatten som du kan hålla utkik efter.

Se klippet här:

Dela på Facebook
Annons