Nöje

Bianca Ingrossos sminkmärke fälls för sexistisk annons

av extraextra
8 november, 2019
Annons

Bianca Ingrossos sminkmärke fälls nu för könsdiskriminerande reklam.

Det är i annonsen för Caia Cosmetics som det syns en kvinna med särade ben, fotograferad underifrån.

Annons

”Kvinnan framställs som ett sexobjekt”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

I reklamen ser man en ung kvinna i underkläder som fotograferas underifrån för att marknadsföra ett läppstift är inte okej. Detta har Reklamombudsmannen fastslagit när Bianca Ingrossos sminkmärke Caica Cosmetics fälls idag för annonsen på Facebook.

Det anmälaren har påpekat är att fokusen i reklamen ligger mer på kvinnans kropp än läppstiftet som marknadsförs.

”Att sälja smink med en ung kvinnas kropp som objektifieras och sexualiseras kan endast beskrivas med att vara könsdiskriminerande och sexistiskt. Det är kränkande för kvinnor i allmänhet”, skriver anmälaren enligt Reklamombudsmannens beslut.

Bildkälla: Instagram

Försvaret: ”Står för starka, självständiga kvinnor”

Bianca Ingrossos företag, Beauty Icons, har försvarat annonsen:

”Annonsörens syfte har varit att visa upp sina produkter, resultatet från användandet samt att skapa en kampanj som uttrycker det som annonsören står för, nämligen starka, självständiga kvinnor som peppar och lyfter andra kvinnor, kvinnor som bryr sig om varandra och är inkluderande”, skriver Beauty Icons enligt beslutet.

Företaget går också till attack mot anmälaren, som ligger bakom Instagramkontot Reklamera.

”Annonsören blir ledsen men främst oroad över hur kvinnor som säger sig företräda kvinnor försöker att begränsa deras rätt att uttrycka oss. Annonsören ifrågasätter vad detta sänder för signaler till unga kvinnor och till samhället”, skriver Beauty Icons enligt beslutet.

Bildkälla: Instagram

Inga böter

Men Reklamombudsmannen står fast vid beslutet:

”Reklamombudsmannen finner att kvinnan, som är klädd i vita underkläder och är fotograferad snett underifrån, genom hennes klädsel och pose, framställs som ett sexobjekt”, skriver Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig i sitt beslut och fortsätter:

”Framställningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen framställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande”.

Reklamombudsmannen är ett självregleringssystem för näringslivet som prövar att reklam följer Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Det är inte någon domstol eller myndighet och därför dömer de heller inte ut några böter eller straffavgifter.

View this post on Instagram

FÄLLDA! I september fick vi på Reklamera in ett tips om CAIA cosmetics könsdiskriminerande reklam och anmälde den, något som fick stor uppmärksamhet i våra sociala medier. Nu har CAIA:s sexistiska reklam äntligen blivit fälld! I reklamen så finns det inget fokus på sminket, allra minst på läppstiftet i dessa bilder. Det säljs smink med en ung kvinnas kropp som objektifieras och sexualiseras. Annonsören i fråga hävdar att det är orimligt att deras varumärke skulle stå för sexism, könsdiskriminering och vara kränkande för kvinnor i allmänhet då de som skapar produkterna, arbetar med varumärket och kunderna främst är kvinnor. Tyvärr så är det inte så lätt, allt kvinnor gör är inte feministiskt. Reklamombudsmannens bedömning går i linje med vår och de fällde CAIA cosmetics reklam med motiveringen “Reklamombudsmannen finner att kvinnan, som är klädd i vita underkläder och är fotograferad snett underifrån, genom hennes klädsel och pose, framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen framställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler. “ Vi vill skicka ett stort tack till alla våra följare! Det är tillsammans med er som vi kan visa upp varför det behövs en lag mot sexistisk reklam i Sverige. @Reklamera

A post shared by @ reklamera on

Dela på Facebook
Annons