Intressant

Forskare: Bättre att sova längre än att kliva upp för träning

av extraextra
30 november, 2019
Annons

Att gå upp tidigt på morgonen för att träna låter väldigt hälsosamt.

Men de flesta brukar ligga kvar i sängen och snooza i en halvtimme extra istället för att gå upp och träna.

Annons

De flesta tipsar om att träna på morgonen, framförallt de som är morgonpigga och sällan snoozar vidare. Som säger hur mycket piggare de blivit sedan de börjat gå upp klockan 5 på morgonen för att dra till gymmet.

Men studier visar att det är bättre att träna på kvällen.

Gått igenom 70 studier

Efter ha studerat 70 olika studier där man jämför morgonträning och kvällsträning har forskare nu konstaterat att tidpunkten på dygnet inte spelar stor roll för träningen. Om man nu ska välja ett tillfälle att träna på är det eftermiddagen man ska gymma på.

Om man tränar på morgonen riskerar man att få sömnbrist vilket har motsatt effekt på träningen.

Bildkälla: Pixabay

Minskar förbränningen

Om du får för lite sömn i för stora mängder kan det påverka koordination likaså uthållighet, vilket ökar risken att du skadas. Om du sover för lite påverkar det också hormonerna i vår kropp vilket kan göra att förbränningen minskar.

Det som är allra viktigast med träningen är att du faktiskt tränar, oavsett när det sker på dygnet. Men det är bra att tänka på att du tränar ungefär samma tid varje dag så att kroppen lär sig.

Bildkälla: Pixabay

Dela på Facebook
Annons