Intressant

Forskare varnar: Sitter du för länge kan din rumpa dö – så undviker du det

av extraextra
23 november, 2019
Annons

Sitter du stilla på jobbet nästan jämt?

Då bör du ha koll på denna hälsorisk.

Annons

Om du är en sån som har ett stillasittande jobb kan det vara bra att känna till hälsoriskerna som är kopplade med det. Det är nog inte många som vet att din rumpa faktiskt kan dö, skriver Attn.

Så dör din rumpa

Jo det kallas faktiskt för ”dead butt syndrome”, eller det vetenskapliga namnet ”gluteal amnesia” vilket betyder ungefär ”rumpminnesförlust”.

Vad kan man göra åt det här konstiga syndromet då? Det är så att du måste träna rumpans muskelminne.

När du sitter ner förkortar du höftböjarmusklerna, vilket gör så att rumpmusklerna inte fungerar lika bra som de egentligen borde. Kortfattat: Din rumpa ”glömmer” bort hur den ska fungera för att hjälpa din kropp att stå upprätt.

Det här kan leda till smärtor i rygg, svank, knän och vrister, enligt CNN. Eftersom din kropp försöker kompensera den obalans som orsakas när din rumpa inte längre jobbar för att stötta din kropp i upprätt läge.

I vårat moderna samhälle är det många som spenderar dagen sittandes, på jobbet, i skolan, i bilen, på tåget eller bussen och sedan när man kommer hem kanske man sätter sig i soffan eller vid datorstolen. Så det är inte många timmar man står upp per dag.

Sjukgymnastens rekommendation

Det du ska göra för att inte låta din rumpa lida av detta enligt sjukgymnasten Kristen Schuyten är att gå upp och stretcha några gånger om dagen. Hon säger även att man bör ta en kort promenad. Utöver detta rekommenderar hon att sätta några larm för att påminna dig själv om att du bör röra dig mer, men också ha en bra sittställning när du jobbar.

Den här övningen ska också hjälpa rätt så bra, även om du inte är i ett gym. Ställ dig rakt, för fram svanskotan och knip med rumpmusklerna så hårt du kan, och räkna till fem. Upprepa sedan tio gånger.

 

Dela på Facebook
Annons