Nöje

Gerd, 62, anmäler Ikea pga mikrovågsugn: ”Står inte ut längre”

Annons
av extraextra
11 december, 2018
Annons

62-åriga Gerd Magnusson från Älmhult köpte en mikrovågsugn från Ikea för två år sedan. Nu står hon inte längre ut med mikron och har anmält varan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Det var i samband med en köksrenovering som Gerd Magnusson bestämde att hon även ville ha en inbyggd mikrovågsugn i skåpen och den har sedan dess gått henne på nerverna.

– Det är ju inte bara att köpa en ny mikrovågsugn eftersom den är inbyggd som en del av samma köksserie. Den här färgen finns dessutom inte längre, men mitt tålamod är slut, säger hon till Expressen.

Annons

Redan första gången hon använde den stördes hon på dess pipande, men har dragit sig från att reklamera den eftersom den är inbyggd – vilket skapar en del krångel.

– Jag märkte direkt att den piper högt och pipet bara fortsätter, i över två minuter efter att den är färdig, det innebär att man måste stå redo att öppna den, annars fortsätter den ihärdigt att plinga, säger hon.

Hon har under dessa två år försökt att vänja sig vid ljudet, men till och med hennes hundar samt vänner och familj reagerar på hur länge och mycket den piper.

– Hundarna undrade vad som försiggick i början och alla som kommer hit reagerar, säger hon

Gerd har även klockat för att se hur länge den piper om man inte öppnar luckan efter att maten är klar och kommit fram till att pipandet på går i över två minuter.

– Jag har ringt kundtjänst och klagat på det här men de säger att det inte finns något de kan göra. ”De menar att det är ju enkelt åtgärdat, det är ju bara till att öppna den”. Men jag måste alltid vara nära för att göra det. Jag kan inte bara lägga in något i mikrovågsugnen och gå därifrån, det är irriterande, säger hon till Expressen.

Nu står hon inte längre ut med pipandet och har därför valt att anmäla Ikea till ARN och hoppas att Ikea går med på att byta ut hennes mikrovågsugn eller ge henne pengarna tillbaka.

– Jag står inte ut med den längre. Tålamodet har till slut runnit ut helt, säger Gerd Magnusson.

Ikeas svar på kritiken

Ikea har aldrig tidigare fått in ett liknande klagomål och de kan inte i dagsläget svara på om det är den aktuella mikrovågsugnen som är defekt eller om de hör till mikrons funktion.

– Våra mikrovågsugnar piper när de är färdiga och vi vet att de flesta uppskattar det. Sedan lyssnar vi givetvis på klagomål, säger Felix Östman, presskontakt för Ikea.

– Vi har inte tagit del av anmälan ännu så det är svårt att uttala sig om det specifika fallet. Vi måste titta på detta med vårt produktionsteam, säger Felix Östman.

Nu väntar Ikea på ARN:s beslut innan de vidtar några åtgärder.

– Vi tycker det är bra att ARN ska göra en bedömning om det är skäl för reklamation eller inte, och vi följer alltid ARN:s rekommendationer, säger Felix Östman.

Dela på Facebook
Annons