Allmänt

Bakis? Här är 6 tips för att slippa bakfyllan

Annons
av extraextra
26 december, 2019
Annons

Blev det som för många andra lite för mycket av det goda när man firade in det nya året? Här har vi samlat ihop ett par effektiva knep som snabbar på kroppen återhämtning från alkoholen.

1. Drick fruktjuice

Fruktjuice eller frukt är väldigt bra att dricka och äta när man är bakis. Fruktosen som finns i frukt hjälper till att bryta ner alkoholen samtidigt som glukosnivån hålls uppe i kroppen. Detta ger dig garanterat mer energi och får dig på bättre humör. Frukt innehåller även kalium, som kroppen förlorar mycket av vid alkoholintag.

Annons

Pizza och cola fungerar inte så bra som man tror och det är betydligt bättre att äta bra mat när man är bakis, även om det kanske är godare med pizza och cola.

2. Drick vätskeersättning/vatten

Att man blir bakis beror bland annat på att man är uttorkad, både på vätska och mineraler som kroppen behöver för att fungera optimalt. Att blanda i vätskeersättning i vattnet är därför en mycket bra idé, eftersom den innehåller salt, socker och mineraler, som får dig att må bättre snabbare.

3. Ät mat

Vi är alla olika när det gäller hur man är sugen på mat eller ej när man är bakis. Vissa blir superhungriga och vissa kan inte få i sig något överhuvudtaget utan att må illa. Men försök iallafall att äta så mycket som möjligt (inom rimliga mängder så klart). Kroppen behöver mycket energi för att bryta ner alkoholen. Yoghurt och mörkt bröd är utmärkt att äta, precis som gröt med sylt.

4. Blåbär och honung

En udda kombination kanske, men både blåbär och honung innehåller stora mängder antioxidanter som hjälper kroppen att bryta ner gifter. Blåbär är lätt att äta och honungen är söt och bjuder dessutom på en förhöjd energinivå. Allra bäst är det att äta gröt med blåbär och honung.

5. Undvik fysiskt krävande aktiviteter

Vissa hävdar att man ska ut och springa eller något liknande som är ansträngande för kroppen. Man menar då att detta skulle tvinga kroppen till att bli av med bakfyllan snabbare, men det är inte riktigt sant. Att ägna sig åt fysiskt krävande aktiviteter förvärrar snarare bakfyllan och förlänger den.

6. Ta inte en återställare

Visserligen är alkohol smärtlindrande, men att ta en återställare är inte att rekommendera, vilket egentligen borde vara ganska självklart, då bakfyllan skapats av alkoholen från första början. Alkohol dagen efter är alltså inte att rekommendera för dig som vill slippa bakfylla.

Källa : destinavo

Dela gärna vidare detta inlägg då en del nog är väldig bakfulla

Dela på Facebook
Annons