Tips

Så blir du av med julkilon – 5 enkla övningar som förvandlar kroppen på 2 veckor

av extraextra
6 januari, 2020
Annons

Tiden som man utsätts för mest frestelser på kort tid är under jul och nyår.

Fet mat, choklad, alkohol, julmust, massvis med fika. Ja, listan går att göras lång. Allt av detta finns runtomkring oss under flera veckors tid, och det är helt underbart.

Annons

Men tyvärr innehåller även dessa saker en massa socker och onyttigheter vilket gör att man går upp i vikt.

Om man inte trivs med dessa extrakilon när julen väl är över finns det bara en sak man kan göra: Ta tag i problemet.

Här kommer de 5 mest effektivaste övningarna jag vet.

1. Bergsklättraren

Stå på alla fyra med tår och handflator i golvet. Kroppen ska vara rak och armarna ska vara rakt under axlarna. Börja med att dra fram höger ben mot höger armbåge 10 gånger. Byt sedan ben och gör likadant.

2. Kissande hunden

Stå på alla 4. Lyft ut ena låret ut mot sidan, precis som en kissande hund. Detta är en jättebra övning för utsida lår. Upprepa 20 gånger per ben.

3. Benböj

Stå höftbrett isär med tårna pekande lite smått utåt. Böj på knäna och låt rumpan gå bakåt och neråt som att du ska sätta dig ned. Håll fötterna stilla. Upprepa detta 15 gånger.

4. Fäll ben

De effektivaste övningarna kan du göra utan redskap, och det här är precis en av dem.

Lägg dig på rygg och sträck ut armarna bakom dig så du kan hålla i en stol eller något annat som håller dig på plats. Håll benen raka och lyft upp dem tills fotdynorna är riktade mot taket. Fäll därefter ned benen långsamt tills de nästan nuddar golvet, sedan höjer du benen igen. Upprepa detta 12 gånger.

5. Heel touch

Det heter ”Nudda hälarna” på svenska, och det är precis som det låter. Lägg dig på rygg på golvet och dra upp knäna så att fötterna är i golvet, nära rumpan. Låt ryggen vara kvar i golvet medans du sträcker fram armarna så att du sträcker dig mot varje fot. Det enda som får lyftas från golvet är nacken. Nudda först med ena handen på vänsterfoten och gör sedan samma sak med högerhanden. Nudda varannan fot 20 gånger.

Så gör du:

Gör dessa varannan dag eller oftare. Om du klarar fler repetitioner så kan du alltid utmana dig själv med att göra fler.

Dela på Facebook
Annons