Hemsk

Sjukskrivna Linda blev hånad av Försäkringskassan – allt fångades på ljudinspelning

Annons
av extraextra
19 februari, 2020
Annons

När Linda som 43-åring blev sjukskriven på grund av ett diskbråck fick hon vara med om en fruktansvärt kränkande händelse.

När hon låg hemma och var sjukskriven väntade hon ett samtal från sin handläggare på Försäkringskassan. Men när hon lyssnade av telefonsvararen fick hon en chock.

Annons

Det visade sig att handläggaren hade glömt lägga på luren och ett samtal hade spelats in utan avsikt. En av de saker som Linda hörde handläggaren säga var: ”Hur dryg är man i pallet?”.

43-åriga Linda var sjukskriven för diskbråck och hade fått sjukpenning för det. Men en dag såg hon att hon hade ett missat samtal från hennes handläggare på Försäkringskassan och att ett röstmeddelande hade lämnats.

Hon lyssnade av röstmeddelandet och väldigt snart märkte Linda att det inte alls var meningen att det skulle ha spelats in.

”Heltidssjukskrivna, och orkar inte ens lyfta på luren. Va? Jamen, hur dryg är man i pallet? Här får du sjukpenning från staten, en otrolig förmån, och man kan fan inte ens svara i telefon. Hon har ju ryggproblem, nu pratar vi inte om nåt psykiskt kvar som ligger och skriker i soffan”, var ord som Lindas handläggare sa till någon annan som fanns i närheten.

Linda började gråta

När Linda hörde meddelandet så blev hon chockerad över de hårda orden och tog väldigt illa vid sig. När hon hörde av sig till Aftonbladet så blev det genast en artikel skriven om händelsen och i den intervjun berättar hon hur hon gråtit över det som hänt.

När hon sedan ringde upp handläggaren på försäkringskassan så hade personen gått för dagen.

Linda sparade ljudmeddelandet och Aftonbladet har fått tagit del av det. När tidningen sedan tog kontakt med Försäkringskassan för att spela upp det fick de följande kommentar:

– Jag har lyssnat på ljuduppspelningen, det här är fullständigt oacceptabelt. Medarbetaren är tagen ur tjänst med omedelbar verkan, vi har tillsatt en internutredning för att se vad som har hänt, säger Lars-Åke Brattlund, chef för sjukförsäkringen.

Det här är inte acceptabelt! Försäkringskassan måste man kunna lita på och känna sig trygg när man ringer. Dela gärna för att uppmärksamma andra.

Dela på Facebook
Annons